Archwium > Numer 333 (05/2001) > Kontrowersje > Etyczny punkt widzenia

Etyczny punkt widzenia
Główna linia obrony sekt w artykule pana Kamila Kaczmarka polega na odstąpieniu od wartościującego ujęcia sekty na rzecz opisu socjologicznego. Uważam, że takie podejście jest niewystarczające. Sekta jest bowiem rzeczywistością przede wszystkim aksjologiczno-etyczną, a dopiero wtórnie socjologiczną.

Advocatus diaboli przeciw demonizacji

Po przeczytaniu artykułu Kamila Kaczmarka „Sekty z innego punktu widzenia” postanowiłem ustosunkować się do prezentowanych myśli. Autor podejmuje się — jak sam pisze — „niewdzięcznej roli advocatus diaboli”, zamierza bronić sekt i pragnie je oddemonizować. Advocatus diaboli, który dokonuje oddemonizowania — to pewnie niezbyt szczęśliwe zestawienie słów. Po dalszej lekturze artykułu odniosłem jednak wrażenie, że słowa te stają się symbolem wielu podobnych zestawień i niewłaściwych związków między nimi. Główna linia obrony sekt w artykule pana Kamila Kaczmarka polega na odstąpieniu od wartościującego ujęcia sekty jako rzeczywistości negatywnej na rzecz opisu socjologicznego. Nie jest to jednak żadna obrona, lecz zwyczajna zmiana założeń i perspektywy badawczej pociągająca za sobą zmianę skutków. Jeżeli bowiem przyjmie się definicję sekty jedynie jako grupy odszczepieńczej od większego organizmu kościelnego, opisze się jej strukturę, typ przywództwa, stosunek do otoczenia itp., to na tej podstawie nie da się jeszcze ocenić grupy. Pewną linię obrony mogłoby stanowić usprawiedliwienie takiej zmiany założeń prowadzące do wykazania zdecydowanej wyższości etycznej grupy. Tego jednak zabrakło w artykule pana Kaczmarka. Uważam, że podejście czysto socjologiczne jest niewystarczające. Sekta jest, jak sądzę, rzeczywistością przede wszystkim aksjologiczno–etyczną, a dopiero wtórnie socjologiczną.

Sekty a socjologia religii


Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Robert Plich OP - ur. 1966, dominikanin, absolwent Akademii Medycznej w Warszawie, doktor teologii, wicerektor Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów, mieszka w Krakowie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Królestwo nie z tej ziemi

Proporcjonalizm

Definicja sekty

Świętość ludzkiej seksualności

Nadmierne pożądanie dobrych rzeczy


komentarze



Facebook