Prawda jest jedna

Jakie wrażenie zrobiła na Tobie książka „Kod Leonarda da Vinci” Dana Browna?

Dobrego czytadła, książki do pociągu albo do poduszki, napisanej ciekawie, przystępnie, a przede wszystkim bardzo sprawnie. Odnosi się niemal wrażenie, że to jest ćwiczenie zrobione na kursach creative writing: piszemy powieść, która musi się dobrze czytać. Użyto wszystkich podręcznikowych elementów cechujących dobry kryminał: mamy więc krótkie dynamiczne rozdziały opisujące zbrodnię, tajemnicę i seks. Najczęściej rozdział się kończy w najbardziej interesującym miejscu, więc szybko czytasz następny wątek, żeby wrócić do przerwanego toku akcji. Przypomina to trochę eksperyment Umberto Eco z Imieniem róży. Teoretyk języka, teoretyk literatury, z całą swoją wiedzą o tym, jak powinien wyglądać bestseller, postanowił napisać powieść. Udało mu się. Okazało się, że zastosowana w praktyce teoria dała znakomity efekt: połączenie religii, seksu i zbrodni zawsze działa w literaturze czy w filmie. Psychiatrzy są zdania, że najtrudniej leczy się manie czy psychozy na tle seksualno–religijnym. Pisarze tacy, jak Ludlum, Forsyth czy Follet napisali dziesiątki książek o KGB i CIA. Bardzo interesujących, ale o nich błyskawicznie zapominamy. Natomiast jeżeli mowa jest o zbrodni w religijnym i erotycznym sosie, to porusza w człowieku sfery bardzo głębokie i zostaje w pamięci znacznie dłużej.

Wiele wątków pojawiających się w książce dotyczy historii, Kości (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Paweł Krupa OP - ur. 1965, dominikanin, historyk mediewista; był dyrektorem Instytutu Tomistycznego, obecnie jest kapelanem sióstr dominikanek klauzurowych w Radoniach pod Warszawą. (wszystkie teksty tego autora)

Paweł Kozacki OP - ur. 1965, prowincjał polskich dominikanów, duszpasterz, przez wiele lat redaktor naczelny miesięcznika "W drodze". Mieszka w Warszawie (wszystkich teksty tego autora)

     


zobacz także

Pragnienie światła

TEKST I KONTEKST

W BOŻYM OGRÓDKU: ANNA MARIA OD POKUTY

TANGO DLA TROJGA

PRZEBACZYĆ MOGĘ TYLKO JA


komentarze



Facebook